Ljubav je vječna: Zašto i dalje čitamo ljubiće? Zar nisu već sve ljubavne priče ispričane?

27.04.2025

Ljubavni romani su i dalje izuzetno popularni unatoč činjenici da njihove teme i zapleti djeluju kao da se beskonačno ponavljaju. Zapravo, gledamo li beletristiku, ljubići su – uz krimiće – najpopularniji žanr diljem svijeta. Ova misterija nas je zaokupila te smo promislili o mogućim razlozima kontinuirane popularnosti ljubavnih romana. Napravili smo listu – nikako finalnu, jer kraja kao da nema – nekoliko ključnih razloga koji ih čine trajnim i uvijek relevantnima:

1. Univerzalnost emocija  Ljubav je jedna od najosnovnijih ljudskih emocija – svi je tražimo, doživljavamo ili tugujemo zbog nje. Ljubavne priče pružaju čitateljima emocionalno iskustvo s kojim se mogu poistovjetiti, bez obzira na vrijeme ili kulturu. Iako se zapleti ponavljaju, svaka generacija pronalazi svoj način da se prepozna u tim pričama.

2. Eskapizam i utjeha  Ljubavni romani pružaju bijeg od stvarnosti u svijet gdje se problemi rješavaju, strasti ostvaruju, a “sretno do kraja života” postoji. Posebno u turbulentnim vremenima, ljudi traže sigurnost i nadu koju nude ljubavne priče. One su intimne i osjećamo ih dublje te utjeha koju nude prodire u nas.

3. Varijacije na temu  Iako se ljubavne priče čine sličnima, one se konstantno preobražavaju, ovisno o interesu vremena u kojem su stvorene. Razmislite o knjigama koje čitate: čak i ako se ne radi o čisto ljubavnom romanu, nego, recimo, znanstvenoj fantastici, velika je šansa da se u srži priče o bespućima svemira skriva ona jedna ljudska – ljubavna. Na koje se sve načine ljubav uvuče u priču? Da vidimo:

 4. Psihološko zadovoljstvo  Ljubavne priče aktiviraju dopaminske reakcije u mozgu – predvidljivi, ali ugodni obrasci (npr. napetost između likova, sretan završetak) pružaju osjećaj zadovoljstva, slično gledanju omiljene serije. Tajna uspjeha ljubavnih romana jest u tome da, koliko god se drugačijima činili jedan od drugog, ipak slijede zadane obrasce te izbjegavaju pretjeranu originalnost da ne bi otjerali čitatelje koji imaju jasna očekivanja.

5. Snaga identifikacije  Čitatelji se vezuju uz likove koji im odražavaju vlastite strahove, želje ili neostvarene snove. Jer, svi o nečemu maštamo i nailazimo na neki specifičan problem u ljubavi. Osim toga, kako rastemo, tako se mijenja naš pojam onoga što bi ljubav trebala biti – prolazimo kroz različite faze, a romantika ih slijedi u stopu. Npr.:

6. Komercijalni faktor  Ljubavni romani su isplativi – imaju vjernu publiku, brzo se pišu i često postaju bestseleri ili Netflix adaptacije (npr. “The Notebook”, “After”). To potiče izdavače da podržavaju žanr, a kad izdavači ulože svu svoju snagu u PR i marketing, knjige dolaze do čitatelja stvarajući interes koji možda prike nije postojao. Pogledajte samo relativno novi žanr “romantasy” koji sada iskače sa svake police. Također, sjetit ćete se “50 nijansi sive” te brojnih sličnih romana koji su nekoliko godina opsjedali društveno-kulturni prostor.

7. Ljubav je beskonačno plastična tema Svaka generacija donosi nove konflikte (npr. ljubav u dobu društvenih mreža, pandemije), a autori pronalaze načine da stare trope preokrenu (npr. “antiheroj” umjesto savršenog muškarca). Ljubavne priče su poput glazbe – postoje samo 12 nota, ali kombinacije su beskrajne.

Kratko rečeno: Ljudi će uvijek žudjeti za pričama koje im daju nadu, uzbuđenje i osjećaj da ljubav može pobijediti sve. ♡